Forskning: "Slik øker du sjansene til et langt liv med 40% kun ved endring av matvaner."

Forskning: "Slik øker du sjansene til et langt liv med 40% kun ved endring av matvaner."

Det er allment kjent at god helse, og langt liv avhenger av mange faktorer (ernæring, mosjon, gener, stress osv.). Av alle de ulike påvirkningsfaktorene, veier det du putter i munnen langt mer enn noe annet. Livslang fysisk trening er ikke så mye verdt, om du ellers lever usunt, eller aldri stresser ned.

Basert på utallige, internasjonale studier har de fleste, vestlige land land hittil anbefalt oss: "Spis variert, men sørg for å innta minst 5 porsjoner frukt og grønt daglig". Med "porsjon" menes "100g. rå, eller tilberedt" grønt/frukt (ikke poteter), i alt 0,5 kg/dag. Videre er det antatt at "grønt" veier dobbelt så mye virkningsmessig, som "frukt". I følge Helsedirektoratet er det under tredjeparten av oss som klarer 5 om dagen.. 

Nylig fikk en ny metastudie, utført at et norskledet team ved NTNU, hvor man gjennomgikk konklusjonene fra 98 forskningsstudier, stor internasjonal oppmerksomhet. Studien fant at de store, før kjente helsevirkningene ved allerede anbefalte "fem om dagen" øker ytterligere med 8-10% ved hver 200g. grønt vi spiser i tillegg, opp til 800g./dag, men utelukker ikke at den positive virkningen kan stige i samme takt opp til enda større inntak.

"Kosttilskudd med antioksidanter og vitaminer har ikke den samme gunstige effekten. Så sannsynligvis er det hele pakken med gunstige stoffer som man får i seg ved å spise frukt og grønnsaker som virker synergistisk", sier Aune, som nylig tok doktorgraden ved NTNU.

Hvis man tar til følge at tilskudd enkeltvis, eller blandet sammen i laboratorier, enten det dreier seg om vitaminer, mineraler, aminosyrer, kollagen, eller hva det måtte være, IKKE har noen virkning, men at hver 200g. grønt styrker din helse, og ditto sjanser for å leve lenge med 8-10%, ja, så er valget nokså åpenbart. Ikke bare vinner du helse på å spise næring sammensatt av naturens eget laboratorium over milliarder år. Du sparer penger, og plass i skuffer og skap med bokser for ditt og pakker for datt... 

PROBLEM: Knapt noen som ikke mer eller mindre lever vegansk, makter å følge et så ambisiøst regime. 

LØSNING: Topp opp med særlig næringstett, naturlig supergrønt, som ikke dekker ditt fiberbehov alene, men som kan fylle opp med virkestoffer som du ikke makter å dekke inn ved det grøntregimet du tilstreber.