FRI FRAKT OVER 700,-

0

Kurven din er tom

Få næringsstoffer er like viktige som protein

Få næringsstoffer er like viktige som protein

Protein er byggeklosser til musklene, huden, enzymer og hormoner, og det spiller en viktig rolle i alle kroppsvev. Mangel fører til ulike helseproblemer, mens lavt proteininntak kan også være til bekymring, da det kan føre til subtile endringer i kroppen din over tid. Les videre om hvorfor du bør få i deg protein, og hvor du får tak i den viktige byggeklossen!

Konsekvensene av å få i seg for lite proteiner

De fleste av oss har kanskje funnet blåmerker på kroppen uten å vite helt hvor de kommer fra. I en artikkel skriver  The Independent at årsaken kan være at du får i deg for lite proteiner, men uforklarlige blåmerker er ikke de eneste symptomene på proteinmangel. Andre opplever også tretthet, kramper, opphovnede ankler og ruglete negler som lett splitter seg.

Proteinmangel kan også føre til redusert vekst og tap av kroppsvekt over tid. I tillegg kan man få nedsatt immunforsvar, redusert sårheling, mangel på vitamin A, væskeansamlinger, hormonmangel og redusert allmenntilstand,

Hva er protein og hvorfor er det viktig?

Verdens helseorganisasjon anbefaler at du spiser 0,75 gram protein per kilo kroppsvekt per dag. Veier du 70 kilo skal du altså få i deg 52,5 gram proteiner per dag. Vi vet at et  høyt proteininntak er gunstig når vi vil ned i vekt, men det er ikke bare da man skal sørge for å få i seg nok proteiner.

Proteiner blir ofte beskrevet som kroppens byggeklosser, som inngår i oppbygging av alle celler og vev. Rundt en sjettedel av kroppsvekten er proteiner, og vi finner mye protein i hud, hår og negler. Proteiner transporterer oksygen og næringsstoffer i blodet vårt, i tillegg til at de inngår i tillegg i dannelsen av antistoffer som er viktig for immunforsvaret.

Proteinene er bygd opp av aminosyrer. De blir konstant brutt ned, gjenoppbygd og omformet i kroppen vår. Man bør sørge for å spise proteiner hver dag, slik at kroppen har byggeklosser tilgjengelig for å reparere og opprettholde muskler og vev.

I hvilke produkter er det mye protein?

Man finner mye proteiner i kjøtt, fisk, egg, fjørfe og meieriprodukter. I tillegg er vegetarkilder som bønner, belgfrukter, linser og alger som  Chlorella og  Spirulina gode byggesteiner for kroppen.

Chlorella inneholder over 60% planteprotein i tillegg til alle vitaminer og mineraler kroppen din trenger, mens  Spirulina inneholder nærmere 70% planteprotein.Superliv Chlorella & Spirulina er plantebaserte ernæringstabletter laget av rene alger - bærekraftig matprodukter som støtter kroppen din naturlig.