Salat har revolusjonerende helsegevinster

Salat har revolusjonerende helsegevinster

Å spise en fargerik salat med forskjellige grønnsaker daglig legger et godt grunnlag for god helse. Her er 5 grunner til at en salat om dagen har tilnærmet revolusjonerende helsegevinster.

1.       Sørger for variasjon.

Forskerne har ikke fullstendig kunnskap om hvilke stoffer i frukt og grønnsaker som har positiv effekt på helsa. Derfor er anbefalingen å ha et variert inntak.

Studier viser at kosttilskudd av isolerte antioksidanter og vitaminer ikke ser ut til å gi positive helseeffekter. Det finnes faktisk eksempler fra forskningen på at tilskudd med antioksidanter i store doser kan gi skadelige effekter. Årsaken tror man skyldes at mengden av enkelt-antioksidanter blir altfor høy i disse tilskuddene.

Vi vet at kosthold basert på planter er sunt. Men vi vet ikke hvilke doser som er optimale og om alle matplanter er like sunne..

En hypotese er at de sunne effektene fra matplanter er knyttet til antioksidantforsvaret vårt. Antioksidantforsvaret reduserer det vi kaller oksidativt stress i cellene som er en grunnleggende sykdoms- og aldringsmekanisme.

Antioksidanter er en stor stoffgruppe med ulike biologiske effekter og det er vanskelig å finne ut hva som er optimal sammensetning og inntak. Anbefalingen er derfor variert og høyt inntak. De aller fleste salater inneholder en blanding av flere typer grønnsaker og gir deg automatisk den anbefalte variasjonen.

2.       For kolesterolet og fordøyelsen

Salat gir deg en god dose fiber. Et kosthold med mye fiber kan senke kolesterolnivåene og er bra for fordøyelsen. Et høyt fiberinntak kan dessuten gi mer stabilt blodsukker og gjør at du føler deg mett slik at det er lettere å holde vekta.

3.       For en slankere midje

Hvis du vil ned i vekt, kan du gjerne begynne med et måltid grønn salat. Studier viser at hvis du spiser en salat som forrett, hovedrett eller tilbehør til maten så øker metthetsfølelsen, noe som gjør at du får færre kalorier totalt under måltidet. Hvis du ønsker å gå ned i vekt bør du begrense dressing og andre fetende ting, som krutonger og fetaost og fylle salaten med ekstra mye grønt.

 

4.       Minsket risiko for kreft, diabetes type 2 og hjerteinfarkt

Resultatene av en rekke studier viser at frukt og grønnsaker forebygger livsstilssykdommer som høyt blodtrykk, kreft, hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2. Det amerikanske kreftinstituttet har beregnet at for hver daglige frukt eller grønnsak du spiser, senker du risikoen for hjertesykdommer med fire prosent. Trolig er 5 om dagen et minimum og økt inntak opp til inntil 9 om dagen ser ut til å øke helsegevinsten. Grønnsaker er aller sunnest. I de fleste undersøkelsene ser det ut som grønnsakene minsker risikoen for både kreft og hjerte- og karsykdom enda mer enn frukt.

5.       Med livets olje

Hvis du spiser en salat som inneholder litt sunt fett, som enumettet fett som finnes i olivenolje, avokadoer og nøtter, tas flere beskyttende fytokjemikalier opp i kroppen. Fytokjemikalier er en fellesbetegnelse på helsebringende plantestoffer. En nyere studie fra Ohio state University viste at kroppen absorberer mer fytokjemikalier når salaten toppes med en god extra virgin olivenolje eller noen biter med avokado med sunt fett. Litt olivenolje på toppen av salaten kan kanskje forlenge livet ditt med noen år! Jo da, italiensk forskning viser at det er en sammenheng mellom mye olivenolje og rå grønnsaker i kostholdet og økt levealder.

Artikkelen ble først utgitt av; Tine Mejlbo Sundfør, Cand.scient i ernæring, Det medisinske fakultet, UIO

Spiser du opptil 10 om dagen?

Frukt og grønt - ikke bare 5 - , men opptil 10 om dagen, er i følge amerikanske helsemyndigheter og nyere norsk forskning hva vi behøver for effektiv beskyttelse mot uhelse. Superliv Chlorella er ikke en erstatning, men et komplett og innholdsrikt, naturlig matemne, for de av oss som ikke ser seg råd til å fylle slike, ideelle ernæringsmål i sine daglige spisevaner.