Tilstrekkelig protein av god kvalitet, er viktig for sterkt og glansfullt hår, hud og negler.

Tilstrekkelig protein av god kvalitet, er viktig for sterkt og glansfullt hår, hud og negler.

1.      Fisk er mer enn bare omega-3.

Fettinnholdet i fisk varierer veldig, fra breiflabben med en andel på bare 0,1 prosent til ål med opptil 32,5 prosent. Magre fiskeslag inneholder mindre fett og omega-3 fettsyrer, men gir oss til gjengjeld mange andre vesentlige næringsstoffer og vitaminer.

2.     Torsk er en god kilde til jod.

Mager fisk inneholder ca. dobbelt så mye jod som det man finner i fet fisk, og opptil ni ganger så mye som det man finner i melk. Dette gjør mager fisk til en meget god kilde til jod. Jod inngår i stoffskiftehormonene tyroksin (T4) og trijodtyronin (T3), som er nødvendige for skjoldbruskkjertelens funksjon og regulering av stoffskiftet. Jod er et essensielt mineral under svangerskapet, da det er nødvendig for normal utvikling av hjernen og nervesystemet.

3.     Selen er et annet vesentlig mineral man får gjennom fisk og annen sjømat.

Selen hjelper kroppen til å kvitte seg med giftige tungmetaller. Underskudd på selen kan svekke hjertemuskelen og føre til hjerte- og karsykdommer. Selen er  viktig i aktivering av hormonenet tyroksin (fra skjoldbruskkjertelen) og for immunfunksjonen. Selen er også en antioksidant som beskytter kroppens celler mot oksidativt stress.

4.     Vitamin B-12  er vesentlig for energiomsetningen og en rekke kjemiske prosesser i kroppen.

Fisk og annen sjømat bidrar i gjennomsnitt med en tredjedel av vitamin B12 i nordmenns kosthold.

5.     Forskning på torsk har vist spennende resultater.

Nasjonalt institutt for Ernærings- og Sjømatforskning (NIFES) har sammen med forskere fra Canada konkluderte med at torskeproteiner trolig kan inngå i forebyggingene av diabetes type 2. Forskning tyder også på at fiskeproteiner kan virker slankende og kan derfor være gunstig hvis man ønsker å gå ned i vekt. Tilstrekkelig protein av god kvalitet som torsk, er viktig for sterkt og glansfullt hår, hud og negler.

6.     Forskning tyder på at torsk kan være positivt ved vektnedgang.

Ifølge en islandsk studie vil du gå ned mer i vekt om du spiser fisk fem ganger i uken, enn hvis du «bare» spiser fisk 3 ganger i uken. Her så man en såkalt «dose-respons» sammenheng mellom mengde inntatt torsk og vektreduksjon. (Referanse: Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog i Grete Roede, KK Magazine, 2016)

Torsk inneholder også taurin, en organisk syre som har vist seg å kunne fremme vekttap.  Hvis man ønsker å gå ned i vekt kan det være en fordel å spise mer proteiner og mindre raske karbohydrater. Forskning tyder på at proteiner fra fisk kan gi et bedre resultat enn om du bare spiser protein fra melk. Proteiner er elementært for kroppens vekst og vedlikehold. Ved trening er det viktig å tilføre kroppen nok proteiner for å oppnå maksimal effekt av treningen i forhold til vedlikehold og oppbygging av musklene. Barn må ha proteiner for å vokse normalt. Viktige hormoner og enzymer i kroppen består også av proteiner, så uten proteiner kan vi rett og slett ikke leve (Referanse: Klinisk ernæringsfysiolog, Cathrine Borchsenius



Torskeprotein + marint kollagen
AV VILLFANGET TORSK FRA NORD-ATLANTEREN
Alle gode næringsstoffer fra fisk

83 % fullverdig protein
Kilde til jod: opprettholder energinivået
100 % naturlig kosttilskudd

Studier viste positive resultater etter inntak av torskeprotein:


  • Indirekte vektnedgang
  • Bedre blodsukkerregulering
  • Økt insulinfølsomhet
  • Betennelsesdempende effekt
Bestill her