5 vitenskapelige fordeler ved Spirulina

5 vitenskapelige fordeler ved Spirulina

Hva er Spirulina?

Spirulina er en blågrønn alger som har blitt konsumert i århundrer for sin høye næringsverdi og helsemessige fordeler. Den er rik på vitaminer, mineraler, proteiner, karotenoider og antioksidanter som beskytter celler i kroppen vår fra skade. I tillegg inneholder spirulina andre næringsstoffer som B-kompleks vitaminer, vitamin E, beta-karotener, sink, kobber, mangan, jern, selen og gamma linolsyre (essensiell fettsyre).
På grunn av et bredt spekter av sunne komponenter kan spirulina forbedre vår helse betydelig.

La oss finne ut hvordan.

1. Blodsukkerkontroll

Flere forsøk har vist at spirulina kan senke blodsukkernivået. I noen tilfeller var spirulina mer effektivt enn noen diabetesmedisiner, som Metformin.. For eksempel har en gruppe forskere fra Institutt for mat og næring ved MS University of Baroda i India gjennomført en studie som inkluderte 25 deltakere med type 2 diabetes. Deltakere fikk 2 gram spirulina om dagen i 2 måneder.

Resultatene av studien, som ble publisert i Journal of Medicinal Food, viste at tomåneders tilskudd med spirulina resulterte i betydelig senkning av fast blodglukose og postprandiale blodsukkernivåer.

2. Muskelstyrke og utholdenhet

PT’n din har sannsynligvis nevnt spirulina for deg, eller du har lest noe om det mens du surfer på tips om økt energi når du trener. Vi kjenner alle den følelsen at i stedet for å føle oss friske og oppvakte etter trening føler oss trette i stedet. Denne trettheten skyldes ofte treningskrevende oksidativ skade.

Enkelte matvarer inneholder høye nivåer av antioksidanter som hjelper oss med å minimere skadene. Bær og andre frukter og grønnsaker er gode for dette, mens spirulina kan legges til din rutine enda enklere. Spirulinas effekt på atletisk ytelse er til og med vitenskapelig bevist av en gruppe forskere fra Institutt for menneskelig ytelse og rehabilitering, Senter for forskning og teknologi fra Trikala, Hellas. Studien omfattet 9 moderat trente menn som fikk enten 6 gram spirulina om dagen eller placebo i 4 uker.
Resultatene av studien ble publisert i Medicine and Science in Sports and Exercise, og de viste at spirulina-tilskudd forårsaket en betydelig økning i treningsytelsen. En annen studie, utført på Guru Nanak Dev University i India, viste at spirulina økte muskelstyrken hos deltakerne.

Med forbedret muskelstyrke og utholdenhet kan du nå ønsket treningsnivå og kroppsform, noe som er en god motivasjon for å komme seg til treningsstudioet og begynne å trene.

3. Effektiv mot anemi

Det er mange typer anemi, men det vanligste innebærer reduksjon av hemoglobin, eller rød blodlegemer. Anemi er også forbundet med langvarige følelser av svakhet og tretthet. Det er allment antatt at spirulina er gunstig for hemolytisk anemi, og dette ble bekreftet av en studie utført av en gruppe forskere fra Divisjon for rheumatologi, allergi og klinisk immunologi ved University of California. Studien omfattet 40 eldre med en anemihistorie. 
Resultatene viste at spirulina-supplert økt hemoglobininnhold i rød blodlegemer. I tillegg ble immunfunksjonen også forbedret.

4. Forbedrer symptomene på allergisk rhinitt

Allergisk rhinitt er indisert ved betennelse i nese luftveier. Denne allergien utløses av pollen, dyrehår, hvetestøv og andre miljøfaktorer. Spirulina er en populær metode for allergisk rhinittbehandling, og dens positive effekt på denne allergien ble dokumentert i en studie utført av Institutt for ENT ved Eskisehir Osmangazi Universitets medisinske fakultet i Tyrkia. Studien omfattet 127 deltakere som fikk 2 gram spirulina om dagen. Resultatene viste at spirulinaforbruket forbedret symptomene og fysiske funnene betydelig sammenlignet med placebo. Spirulina var gunstig for å lindre alle symptomer på allergisk rhinitt, inkludert kløe, nysing, neseutslipp og nasal opphopning.

5. Reduserer blodtrykk

Evnen til å redusere blodtrykket er en av de viktigste fordelene med spirulina. Høyt blodtrykk er en faktor som forårsaker mange sykdommer, inkludert hjerteinfarkt, kronisk nyresykdom og slag. Spirulina-tilskudd har evnen til å senke blodtrykket, som ble dokumentert i en studie utført av Institutt for internmedisin på Naval Hospital of Creete, Hellas. Studien omfattet 52 deltakere (32 menn og 20 kvinner). Resultatene, som ble publisert i Journal of Science of Food and Agriculture, viste at spirulina-tilskudd på 1 gram per dag har kraftige hypolipidaemiske effekter. I utgangspunktet ble nivået av triglyserider, LDL-kolesterol og totalt kolesterol redusert betydelig etter en 3-måneders undersøkelsesperiode. De konkluderte med at spirulina er gunstig for hjertets helse også.

---------

Til slutt kan vi konkludere med at på grunn av sine mange helsemessige fordeler, fortjener spirulina virkelig tittelen supermat. Forhåpentligvis fant du alle de fantastiske egenskapene til spirulina som er oppført ovenfor inspirerende nok til å inkludere det i kostholdet ditt du også.