Betydningen av B-vitaminer for optimal kognitiv ytelse

Betydningen av B-vitaminer for optimal kognitiv ytelse

Vitamin B kommer i 8 forskjellige former, som hver har en unik rolle i kroppen. Disse forbindelsene overses ofte av de som ønsker å forbedre sin kognitive evne.

Faktum er at B-vitaminer spiller en viktig rolle i menneskelig hjernefunksjon. Selv små svakhetstilstander kan redusere kognitiv utholdenhet, effektivitet og generell helse.

Det er mange vitaminer kroppen trenger for å fungere, men ikke så variert som B-gruppen av vitaminer.

Noen B-vitaminer har beskjedne, enkle strukturer (for eksempel B3). De er små, bestående av bare noen få atomer. Andre B-vitaminer kan være mange ganger større, og inneholder hundrevis av atomer i deres struktur (for eksempel B12).

Hva som gjør B-vitaminer like, er deres løselighet i vann (og dermed i blod), og deres funksjon i menneskekroppen. Alle B-vitaminer regnes som kofaktorer, noe som betyr at kroppen trenger dem som mellommenn til å utføre komplekse funksjoner som energiproduksjon, hormon og nevroetransmittersyntese.

Hvorfor trenger vi B vitaminer?

Cellene våre har lært å utnytte de spesielle egenskapene ved nitrogenbinding funnet i B-vitaminer for å utføre kjemiske prosesser som normalt ikke kunne utføres i menneskekroppen.

B-vitaminer brukes til å produsere nevroetransmittere, konvertere fett og sukker til brukbar energi, bygge immun og blodceller, og eliminere kjemikalier og metabolske biprodukter via leveren.

B vitaminer

B Vitaminer og kognisjon

B Vitaminer spiller en direkte rolle i menneskelig kognitiv funksjon og utvikling. Disse vitaminene er så avgjørende for utviklingen av hjernestrukturer at babyer og barn som opplever mangler i disse næringsstoffene tidlig, nesten alltid vil utvikle nevrologiske problemer. Selv voksne vil oppleve et tap i kognitiv kapasitet når de blir utsatt for B-vitaminmangel. Dette kan skje gjennom diett, eller langvarig eksponering for B-vitaminutslettende stoffer som alkohol.

Til tross for betydningen av denne forbindelsen er mangler vanlig. Dette er grunnen til at så mange oppdager umiddelbare fordeler ved å innta B-vitaminholdige næringskilder. Energi og mental fokus er kjent for å øke betydelig få timer etter inntak hos mennesker som mangler B-vitaminer.

Det er 3 hovedfaktorer involvert med kognitive fordeler av naturlige B-vitaminer

1. Neurotransmitter produksjon Neurotransmittere er hjernens viktigste kjemiske budbringere. Selv subtile endringer i nevrotransmitternivåer kan ha dramatisk innvirkning på vår generelle kognitive ytelse. Det kan påvirke våre følelser, reaksjonstider, energinivå, minne og konsentrasjon. Det viktigste B-vitaminet for dette er B6. Dette vitaminet er spesielt nyttig for overføring av aminosyrer fra ett protein til det neste. Dette gjør den ekstremt allsidig i hjernen, siden de fleste av våre nevrotransmittere krever dette trinnet i produksjonen. Selv om vitamin B6 ikke direkte stimulerer nevrotransmitterproduksjon, anses det å være et viktig trinn i prosessen. Dette betyr at selv om våre nevroner vil gjøre flere nevrotransmittere, og vi har råvarene til å gjøre jobben, hvis det ikke er nok B6, blir hele prosessen forsinket. Å sørge for at B6 nivåer alltid er tilstrekkelige kan eliminere muligheten for å bremse ned den viktige prosessen med nevrotransmitterproduksjon. 2. Energiproduksjon Hjernen vår trenger kraft til å operere ... mye av det. Noen kilder antyder at hjernen vår står for så mye som 20% av vår daglige energiforbruk. På samme måte som våre andre organer skapes energi i cellene i et spesielt organ kjent som mitokondriene. Mitokondriene tar inn glukose og fett, og konverterer dem til energi i form av ATP. B-vitaminer, spesielt vitamin B3, er sterkt involvert i denne prosessen. Når B-vitaminer er lave, er energiproduksjonen lav også, slik at vi føler seg groggy, utmattet og ikke i stand til å motivere eller fokusere på en oppgave.

3. Homocystein-konvertering Homocystein er en aminosyre produsert som et biprodukt av hjernefunksjon. Vi bruker en kombinasjon av vitamin B9 (folat) og B12 for å holde homocystein på trygge nivåer. Når en av disse B-vitaminene er mangelfulle, begynner homocysteinnivåene å stige. Når homocysteinnivåene blir for høye, vil det oppstå nevrologiske forhold som angst og depresjon. På toppen av dette har høy homocystein vært knyttet til kardiovaskulær sykdom og osteoporose. Vedlikehold av tilstrekkelige B-vitaminer kan forhindre homocysteinnivåer i å øke og eliminerer sjansene for at kognitive dysfunksjoner oppstår. Supplerende B-vitamin Uten vitamin B blir hjernen vår treg og ineffektiv, vårt immunsystem blir svakere, og energiproduksjonen i hele kroppen begynner å avta. I det moderne kostholdet er B mangel på vitaminer vanligere enn du kanskje forventer. I motsetning til andre essensielle næringsstoffer som mineraler, fett, karbohydrater og proteiner, har vi ikke mulighet til å lagre ekstra B-vitaminer for å gjøre opp for tider med lavt inntak. Dette betyr at vi må sikre at vi har en kontinuerlig tilførsel av B-vitaminer gjennom kostholdet vårt. For kognitiv funksjon anses vitamin B3, B6, B9 og B12 å være de viktigste. Hel mat med høyt innhold av B-vitaminer produserer ofte dype forbedringer på kognitive nivåer.  

ALL forskning viser at virkestoffer mister effekt når de isoleres, mens HEL MAT skaper naturlige synergier ved interaksjon mellom en rekke virkestoffer.

Våre Chlorella og Spirulina produkter inneholder alle B-vitaminene kroppen trenger i 100% naturlig supernæring.