Kollagen er nøkkelen til å holde på et ungdommelig utseende. Finn ut hvilke matvarer som er de beste kildene til dette viktige proteinet.

Kollagen er nøkkelen til å holde på et ungdommelig utseende. Finn ut hvilke matvarer som er de beste kildene til dette viktige proteinet.

Du kan glemme dyre injeksjoner og kostbare hudpleiebehandlinger. Når det gjelder å holde huden ungdommelig kan kostholdet være det mest effektive midlet for å støtte en sunn aldringsprosess. Nøkkelen er å finne de beste kollagen aktiverende matkildene og legge dem til din sunne livsstil.

Hva er kollagen?

Kollagen er best kjent som proteinet som holder huden myk og smidig, men det utgjør også en del av musklene, bein og bindevev. Derfor refereres kollagen ofte som "limet" som holder oss sammen.

Kroppene våre produserer naturlig kollagen, men det produsreres mindre og mindre av det når vi eldes. Dette resulterer i at huden begynner å miste sin elastisitet, mens fine linjer og rynker begynner å dukke opp. Mange eksperter antyder at vi begynner å miste kollagen så tidlig som når man blir 25 år, mens andre anbefaler å starte med et anti-aldrings hudpleie regime allerede når man er 20 år. I stedet for å fokusere på dyre hudpleiebehandlinger, kan hudhelsen din lett forbedres (og aldring kan til og med bli forsinkes) basert på hva du legger på tallerkenen din.

De fleste matvarer inneholder ikke kollagenprotein, men det finnes flere matvarer rik på aminosyrer, antioksidanter og andre næringsstoffer som hjelper kroppen til å syntetisere kollagen produksjonen. Her er de 5 beste matkildene for å stimulere kollagen produksjon, og når de spises regelmessig, kan det hjelpe deg å opprettholde en sunn hud i alle aldre.

  1. Kiwi

Kiwi er rik på antioksidanten vitamin C, som er en av de viktigste næringsstoffene for kollagen produksjon. C-vitamin hjelper til med å koble flere aminosyrer sammen for å danne kollagen, og glycin, prolin og arginin.

Som en kraftig antioksidant kan vitamin C også forhindre fine linjer og rynker ved å hjelpe kroppen å eliminere giftstoffer og frie radikaler som kan absorberes gjennom huden, noe som bidrar til tidlig aldring. Det er også bevis på at C-vitamin kan fremme raskere sårheling og reparasjon (vanligvis redusert av mangel på kollagen), noe som gjør det til et verdifullt næringsstoff for sunnere hud.

Vitamin C finnes også rikelig i bær og sitrusfrukter som granateple, sitron og lime, Kombiner alle disse ingrediensene i en smoothie eller fruktsalat for en kraftig og 100% naturlig "hudpleie" forsterker.

 

kiwi

 

  1. Grønnsaker

Spirer, brokkoli, blomkål, grønnkål og kål, er rike på svovel, et spormineral som har blitt vist å holde kollagenbindinger sammen.

Svovel er også nødvendig for å hjelpe med fase II lever detoks, som er fasen av kroppsavgiftning der giftstoffer blir forberedt på å bli eliminert. Som nevnt ovenfor er toksiner en av de største bidragerene når det gjelder hudens helse fordi de kan bryte ned kollagen.

Mens grønnsaker er en av naturens beste matvarer for avgiftning, kan den tøffe fiberen de inneholder, være vanskelig for noen å fordøye og bryte ned, forårsake luft i magen, kramper og oppblåsthet. Dampkoking eller lett sautering av grønnsaker i kokosnøttolje er lettere på fordøyelsen.

 

grønnkål

 

  1. Chlorella

Denne fantastiske grønne supermaten kan være Moder Naturs best bevarte hemmelighet for å bekjempe fine linjer og rynker, og fremme klar, glødende hud.

Chlorella inneholder flere næringsstoffer som kreves for kollagen syntese, men kanskje det kraftigste næringsstoffet som finnes i chlorella er Chlorella Growth Factor, eller CGF. Chlorella er den eneste maten som inneholder dette kraftige næringsstoffet, som hjelper chlorella til å vokse raskt og formere seg 4 ganger hver 20-24 timer.

Årsaken til at CGF er så potent for hudens helse er at den inneholder nukleinsyrene RNA og DNA. RNA og DNA fremskynder reparasjon og regenerering, som direkte fremmer sunnere hudceller. Sunne hudceller hindrer kollagennedbrytning og kan også stimulere kollagensyntese.

Chlorella inneholder andre hudstøttende næringsstoffer som klorofyll og betakaroten. Betakaroten har vist seg å øke kollagensyntese (spesielt i skadet hud), mens klorofyll er en av de sterkeste avgiftningsfaktorene på planeten.

Mens chlorella oftest tas som et kosttilskudd kan du også legge til Superliv Chlorella i dine smoothies og raw food oppskrifter.

 

chlorella

 

  1. Kollagen av villfanget torsk fra Nord-Atlanteren

Rent Marint Kollagen er av type 1 kollagen, produsert fra fiskeskinn (torsk). Med sitt høye proteininnhold bidrar rent marint kollagen til å opprettholde og bygge muskelmasse. Ideelt tilskudd i forbindelse med trening.

Kollagen er en naturlig komponent i kroppen som finnes i bindevev og hud, og er en stor del av ledd og sener. Fra midten av 20-årene vil kroppens naturlige kollagenproduksjon reduseres.

Fordelen med fiskekollagen er at det har et spesielt høyt innhold av aminosyrene glysin, prolin og hydroksyprolin. Aminosyrene stimulerer cellene i hud, ben og ledd og fører til produksjon av ny kollagen. Fiskekollagen er også kjent for å tas meget godt opp i kroppen (har meget høy biotilgjengelighet), mye på grunn av dets mindre partikkelstørrelse sammenlignet med andre typer kollagen. Dette gjør at kollagenpeptidene raskere tas opp og transporteres til bl.a. hud, ben og ledd for syntese av nytt kollagen.

 

marint kollagen


5. Brasil Nøtter

Brasil nøtter kan bidra til å produsere kollagen. Selen er et mineral som virker som en antioksidant, og har vist seg å spille en rolle i kollagenproduksjon. Inntak av Brasil nøtter kan bidra til å øke kollagenet enkelt, siden den gjennomsnittlige personen bare krever 3 brasiløtter for å møte deres daglige anbefalte seleninntak.

I tillegg til brasiløtter kan du også få selen fra gress matet kjøtt, sardiner og kalkun.

brasil nøtter