«Urovekkende» funn om jod mangel hos norske kvinner.

«Urovekkende» funn om jod mangel hos norske kvinner.

Hver tredje unge kvinne har kritisk lave jodnivåer, viser en ny studie blant unge kvinner på Øst- og Vestlandet. Mange vet nesten ingenting om det viktige mineralet.

I en ny undersøkelse svarer 40 prosent av unge norske kvinner ikke riktig på spørsmål som dette.

De kan nemlig nesten ingenting om jod, viser forskning blant 400 kvinner mellom 19 og 29 år på Øst- og Vestlandet.

Videre viser undersøkelsen at blant de 400 kvinnene, hadde hver tredje kvinne kritisk lave jodverdier.

Blant disse var det veganere, vegetarianere og unge kvinner som drakk lite melk og spiste lite meieriprodukter og hvit fisk.

– Det er urovekkende, sier forsker Sigrun Henjum ved Oslo Met.

Fakta om Jod

  • Jod (I) er et sporstoff som er viktig for hormonene som regulerer stoffskiftet. Jod er også nødvendig for normal vekst og utvikling av hjernen hos foster og små barn.
  • Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak av jod på 150 mikrogram (µg) for barn over 10 år og voksne. Anbefalingene er noe lavere for små barn, og noe høyere for gravide og ammende.
  • Mesteparten av jod i det norske kostholdet får vi fra: Melk og meieriprodukter, fisk og sjømat (spesielt hvit fisk), egg
  • Blant meieriproduktene er jodinnholdet høyest i brunost og prim, samt melk, syrnet melk og yoghurt. Til sammen bidrar melk og meieriprodukter med 60 – 80% av jodinntaket i Norge, og fisk bidrar med cirka 20%.
  • Eksempler på innhold av jod i noen matvarer: En middagsporsjon hvit fisk/sei (ca. 270 g rå vekt) = 251 mikrogram, ett glass melk (1,5 dl): 30 mikrogram, ett lite beger yoghurt (125 g) = 17,5 mikrogram, en skive grovt brød med brunost (20 g) = ca. 25 mikrogram, en skive grovt brød med gulost (20 g) = ca. 6 mikrogram, ett kokt egg = 27 mikrogram

Kilde:melk.no

Enkel løsning

Hvit fisk og kumelk er hovedkildene til jod, men de siste 17 årene har melkedrikkingen og inntaket av meieriprodukter gått ned 25 prosent her i landet. Nyhetsmorgen fortalte tidligere i år om særlig nedgang blant unge kvinner. Også fiskeinntaket går ned, skrev VG tidligere i år.

– Allergier og matintoleranse kan være noe av årsaken, men det kan også være trender, sier avdelingsdirektør i helsedirektoratet, Ellen Margrethe Carlsen.

– Mange spiser laks men er ikke bevisst på å få i seg hvit fisk som inneholder jod, og det er en trend i tiden at mange kutter melk.

Carlsen har en klar anbefaling. Særlig til unge kvinner.

– Får du ikke i deg meieriprodukter eller hvit fisk bør snakke med fastlegen for å vurdere om du trenger et kosttilskudd for jod.

Vår Torskeprotein med marint kollagen inneholder en naturlig kombinasjon av vitamin jod og vitamin B12 som bidrar til normal produksjon av skjoldbruskhormoner samt opprettholde kroppens energimetabolisme.